Käärmeen hetki kameran edessä
Hämeentiellä, siinä Kurvin, Vallilan ja Hermannin kulmauksessa, on keltapohjainen liikennemerkki. Kuvassa on vanhanmallinen kamera, siis sellainen 1900-luvun alkupuolen laatikko, jossa on haitariseinämät. Teksti on yksiselitteinen: POLIISI.
Mitä tämä merkki haluaa kertoa? Että poliisi on kadunvarressa ottamassa vanhalla kameralla kuvia?
Tuskin tässä ainakaan liikenteenvalvonnasta halutaan varoittaa, sillä tuollaisen kapistuksen valotusaika on varmasti kymmenisen sekuntia, jolloin ylinopeutta kaahaava hurjastelija ehtii jo Sturenkadun risteykseen. Vai haluaako poliisi nimenomaan ihmisten pysähtyvän poseeraamaan kuvan ottoa vaativaksi ajaksi? Pitääkö kuvatuksi tullessa myös kertoa nimi ja mihin on matkalla?
Kaupungin yleisestä siivottomuudesta huolimatta pidän paljon Helsingistä, ja yksi lempikirjoistani on Signe Branderin kuvakirja Helsingistä 1800-1900-lukujen taitteessa. Siinä on yksi kuva juuri tästä risteyksestä. Olisiko liikennemerkissä Branderin mukanaan raahaama raskas kamera? Onko poliisi halunnut pystyttää muitomerkin neiti Branderin elämäntyön kunniaksi? Olisi toki loogista, että juuri poliisi muistaisi Branderia, sillä hän halusi kaupunkikuviinsa aina ihmisiä ja elämää, ja kenelläpä olisi ollut paremmin aikaa poseerata keskellä päivää, kuin passipoliiseilla. Branderin kuvissa on nimeomaan usein poliisi pasteeraamassa pitkin muuttuvan kaupungin katuja. Mutta eikö nykypoliisi pysty parempaan kuin keltaiseen liikennemerkkiin?
Ehkä kyseessä on kuitenkin vain liikenteenvalvonnasta varoittava merkki. Mutta haluaako kuva ilmaista, että määrärahojen puutteessa kalusto on kovin vanhentunutta? "Tiesittekö, että joissain poliisiautoissa on vielä käsin veivattava hälytyssireeni?"
Kävin eilen katsomassa ja kuuntelemassa Mikko Heiniön oopperan Käärmeen hetki. Olisiko Alice Löf uskonut hänelle syötetyn pajunköyden miehensä kuolemasta, mikäli vuosisadanvaihteen poliisi olisi ollut aktiivisempi eikä vain poseerannut Branderin kuvissa? Olisiko salaperäinen tapaaminen Esplanadin puistossa mennyt mönkään, jos puistoa olisi valvottu paremmin? Vai valvottinko sitä silloin?
"Kuka tuolla on?"
Ehkä se oli juuri kuvattavana ollut poliisi, joka vahti etteivät nuoret ylioppilaat tule juhlahumussa tekemään tarpeitaan puiston istutuksiin.
Oopperassa oli myös hieno kinematografi, "suoraan Pariisista". Mistäköhän poliisin vanha kamera on peräisin? Saisikohan sen ostaa sistustuselementiksi? Viikonloppuna hankin jo putkiradionkin...
Mitä tämä merkki haluaa kertoa? Että poliisi on kadunvarressa ottamassa vanhalla kameralla kuvia?
Tuskin tässä ainakaan liikenteenvalvonnasta halutaan varoittaa, sillä tuollaisen kapistuksen valotusaika on varmasti kymmenisen sekuntia, jolloin ylinopeutta kaahaava hurjastelija ehtii jo Sturenkadun risteykseen. Vai haluaako poliisi nimenomaan ihmisten pysähtyvän poseeraamaan kuvan ottoa vaativaksi ajaksi? Pitääkö kuvatuksi tullessa myös kertoa nimi ja mihin on matkalla?
Kaupungin yleisestä siivottomuudesta huolimatta pidän paljon Helsingistä, ja yksi lempikirjoistani on Signe Branderin kuvakirja Helsingistä 1800-1900-lukujen taitteessa. Siinä on yksi kuva juuri tästä risteyksestä. Olisiko liikennemerkissä Branderin mukanaan raahaama raskas kamera? Onko poliisi halunnut pystyttää muitomerkin neiti Branderin elämäntyön kunniaksi? Olisi toki loogista, että juuri poliisi muistaisi Branderia, sillä hän halusi kaupunkikuviinsa aina ihmisiä ja elämää, ja kenelläpä olisi ollut paremmin aikaa poseerata keskellä päivää, kuin passipoliiseilla. Branderin kuvissa on nimeomaan usein poliisi pasteeraamassa pitkin muuttuvan kaupungin katuja. Mutta eikö nykypoliisi pysty parempaan kuin keltaiseen liikennemerkkiin?
Ehkä kyseessä on kuitenkin vain liikenteenvalvonnasta varoittava merkki. Mutta haluaako kuva ilmaista, että määrärahojen puutteessa kalusto on kovin vanhentunutta? "Tiesittekö, että joissain poliisiautoissa on vielä käsin veivattava hälytyssireeni?"
Kävin eilen katsomassa ja kuuntelemassa Mikko Heiniön oopperan Käärmeen hetki. Olisiko Alice Löf uskonut hänelle syötetyn pajunköyden miehensä kuolemasta, mikäli vuosisadanvaihteen poliisi olisi ollut aktiivisempi eikä vain poseerannut Branderin kuvissa? Olisiko salaperäinen tapaaminen Esplanadin puistossa mennyt mönkään, jos puistoa olisi valvottu paremmin? Vai valvottinko sitä silloin?
"Kuka tuolla on?"
Ehkä se oli juuri kuvattavana ollut poliisi, joka vahti etteivät nuoret ylioppilaat tule juhlahumussa tekemään tarpeitaan puiston istutuksiin.
Oopperassa oli myös hieno kinematografi, "suoraan Pariisista". Mistäköhän poliisin vanha kamera on peräisin? Saisikohan sen ostaa sistustuselementiksi? Viikonloppuna hankin jo putkiradionkin...
Kommentit